sunnuntai 2. joulukuuta 2018

Jyrävän kosken päiväreissu

Lumen jo tultua loppumarraskuusta päätimme lähteä katsomaan Pienen Karhunkierroksen lenkillä olevaa Jyrävän putousta. Tämä putous on Kitkajoen rannalla ja helpoin lähestyminen on jättämällä auto Myllykosken parkkipaikalle vain reilun 2 kilometrin päähän. Arvelimme saavamme Nooan helposti jaksamaan tämän päiväretken. Pienelle Karhunkierrokselle muodostuu aina tampattu polku lumisenakin aikana, mutta nyt lunta oli joka tapauksessa vain nimeksi. Keli oli hieno: pieni pakkanen ja maisema lumen valkaisema. Oltiin kuin satumetsässä!

Kävelimme 500 metriä Myllykoskelle. Siinä pääsimme ensimmäisen
kerran ihmettelemään Kitkajoen kuohuja. Vanha mylly rakenteineen tarjosi myös ihasteltavaa. Jyväsuppilot, myllynkivet ja kaikki! Myllyllä voisi näemmä yöpyäkin. Näinköhän kosken kuohu pitäisi hereillä? Lisäksi Myllykosken kupeessa menee joen yli yksi pienen Karhunkierroksen riippusilloista. Upean näköinen rakennelma sekin ja ehdottomasti ylikävelemisen arvoinen.

Jatkoimme Jyrävän suuntaan. Reitti nousi ja laski portaita edestakaisin joen rannan muotoja seuraten, kunnes nousi ylös joen penkalle lähes sadan metrin korkeuteen joesta. Tällä metsikkötaipaleella päädyimme jo nyt mennessä antamaan Nooalle matkatikkarin ja lisäksi tehostimme reissun etenemistä lumeen piirretyillä erilaisilla hassuilla nuolilla. Niissä oli melkein enemmän ihmeteltävää kuin säännöllisesti joelle avautuvissa uskomattomissa näkymissä. Erityisesti Aallokkokosken kuohu ja pituus oli vaikuttava.

Pian saavuimme Jyrävän kohdalle. Menimme katsomaan koskea ylhäältä päin. Miten pienen näköinen se olikaan täältä korkeuksista. 9-metrinen köngäs on kuitenkin yksi Suomen vaikuttavimmista. Kävelimme portaita alas joen varteen ottamaan koskeen lähituntumaa ihan vedenrajasta. Nyt kosken voima ja koko näytti juuri niin massiiviselta kuin muistimme. Nooa hämmästeli kosken koon lisäksi pärskeitä, jotka kantoivat meidän kuvanottopaikkaamme lähes sadan metrin päähän. Kyllä noin iso koski pärskeet nostaakin ilmaan. Voi vain kuvitella, millaiset kuohut on keväällä runsaan veden aikaan!

Kävelimme vielä muutaman sata metriä Siilastuvalle kaakaotauolle. Oli kiva kuunnella kuohuvaa koskea ja nautiskella kuumasta kaakaosta uudella grillikatoksella. Vaikka onhan se vanha tupakin tunnelmallinen.

Sitten oli aika lähteä paluumatkalle. Alkoi jo hämärtääkin. Vaikka retken kokonaismatka ei ollut kuin se reilut neljä kilometriä, osoittautuvat runsaat portaat Nooalle hieman liian suureksi haasteeksi. Häntä täytyi alkaa motivoida ylimääräisillä keksitauoilla ja siltikin meno oli välillä jähmeää. Kun päästiin Myllykosken riippusillalle asti, oli into kuitenkin sillalle keikkumaan kova. Vaikka emme edes olleet menossa sillan yli menevää reittiä, oli siinä hyvä tankata energiaa upean kokemuksen muodossa. Tässä tuli taas testattua, poika ei pelkää korkeita paikkoja =). Näin se vaan on, että jotain pientä uutta pitää olla aina silloin tällöin. Reissun jälkeen Nooa muisteli koskia kuitenkin parhaina kohtina reissusta. Varsinkin se Jyrävä oli ollut kuulemma tosi hieno!