perjantai 30. marraskuuta 2018

Aakenustunturilla yötä

Yksi toiveemme sapattivuonna oli lähteä yön yli vaeltamaan Nooan kanssa. Rinkat selkään ja menoksi. Mikä olisi sopiva paikka näin syyskuun alussa? Ensinnäkin paikan pitäisi olla näyttävä. Toisekseen yöpaikka pitäisi olla helposti saavutettavissa lyhyellä kävelyllä. Pallas-Yllästunturin kansallispuiston Aakenustunturia oli kehuttu perheellisille. Lähtisimme siis kokeilemaan sitä.

Kartan mukaan pohjoispäässä tätä kaarevan muotoista tunturia olisi mukavasti parkkipaikka
Pyhäjärven rannassa. Siitä vain pari kilometriä ja oltaisiin yöpaikalla Pyhäjärven autiotuvan vieressä. Siitä pääsisi edelleen joustavasti moneen suuntaan. Suunnitelma oli valmis.

Kävely sujui mukavasti joenrannan kaunista maisemaa katsellen. Kelikin oli upea. Matkalla oli monta merkillisen korkeaa muurahaiskekoa. Miten ne voivatkin olla näin suuria! Näitä Nooa ihmetteli kovasti. Polkuun oli hyvä piirtää kepillä salaisia merirosvokartan merkkejä. Eihän sitä voi tietää vaikka täällä olisi merirosvoja! Vaikka Nooalla oli selässään vain vanha päiväkotireppu, jossa muutama pehmolelu, alkoi reppu kuitenkin painaa jo puolessa matkassa. Osuimme sopivasti Vareskodan tulipaikalle, jossa katselimme pienen patukkatauon verran järven yli Pyhätunturia ja Lainiotunturia. Isin ja äitin rinkoissa sen sijaan oli kolmen ihmisen yöpymistavarat, ruoat ja teltta. Tauko kelpasi meillekin.

Pyhäjärven autiotupa oli pian edessämme. Tupaa oli vähän aikaa sitten huollettu, mutta me nukkuisimme teltassa, kuten sovittu. Pystytimme teltan, jätimme rinkat sinne ja jatkoimme eväiden kanssa kohti Aakenustunturin huippua. Isossa mäntymetsässä mutkitteleva polku nosti korkeutta vähitellen. Nooalle se tarjosi loputtomia piilopaikkoja. Kehitimme leikin, jossa joko isi tai äiti menevät yksin tai Nooan kanssa edelle ja pyrkivät sitten säikäyttämään takaa saapuvan. Leikin varjolla matka eteni. Silti nälkä alkoi painaa (lue: kitinä ja valitus) päästyämme puurajaan. Päätimme jäädä tähän evästelemään ja katsomaan maisemat. Ne olivat jo kovin näyttävät. Parempi liikkua niin pitkään kuin on kivaa, niin jää seuraaville retkille hyvä mieli. Maisema Lainiotunturin suuntaan olikin upea ja pieni istuskelu kivillä teki hyvää.

Takaisin autiotuvalla teimme tulet autiotuvan takkaan ja käristimme siellä makkarat. Ulkona viileni auringon laskiessa. Syksy on täällä. Tuvan suojassa oli mukava viettää iltaa ja syödä vielä iltapala. Sitten kömmimme teltalle nukkumaan. Vaikka kello oli vasta yhdeksän, nukutti kaikkia kovasti. Sitä se raitis ilma teettää! Nooa pääsi jälleen isin ja äitin väliin nukkumaan omaan mukavaan makuupussiinsa. Mikäs sen mukavampaa kuin jutella hetki lämpimässä makkarissa ja kuunnella luonnon ja ympäristön ääniä. Muitakin retkeilijöitä oli tullut telttailemaan. Oli muuten Nuku yö ulkona- tapahtuma tänä yönä.

Aamulla lähdimme Yllästunturia kohti vievää polkua. Ajatuksena oli käydä eväiden kanssa ihastelemassa maisemaa. Tunnin kävelyn jälkeen päädyimme upean avosuon laitaan. Se tarjosi pehmeän istuinpaikan ja paljon valokuvattavaa suosta ja Lainiotunturista. Ylläs jäi piiloon sinne taakse. Tällä kävelyllä lauloimme paljon lauluja, leikimme jälleen piilosta ja ihailimme ohi ajavia läskipyöriä. Tämä polku oli läskipyörille sopivaa maastoa. Vähän kyllä tuntui hassulta nähdä pyöriä kansallispuiston poluilla tulevan vastaan, ei ne niin yleisiä vielä ole.

Jälleen takaisin Pyhäjärven autiotuvalla teimme teltan vieressä trangialounaan. Nooa viritteli mukana olleiden parin dinosauruksen kanssa vieressä kivikasan päälle jännitysnäytelmän. Ihan ei aikuisille selvinnyt kuka söi ketä, mutta jännää näytti olevan. Teltan purku ja kuivattelu yön kasteesta, kamat kasaan ja paluumatkalle autolle.

Paluu kulki seuraten eilistä reittiä. Nyt kannoimme Nooan repunkin, sillä tarkemmin tuota päiväkotireppua tutkiessa näytti, että lelujen painon kanssa se painaa jo liikaa niskaa. Hankittavaksi tulee siis lapselle oma pieni vaellusreppu. Loppujen lopuksi kävelimme kahden päivän aikana vain hiukan enemmän kuin yksittäisenä päiväretkenä, mutta yöpyminen luonnossa on aina upea, sekä pojalle että meille arvokas yhteinen kokemus. Kyllä kelpasi!